Permohonan Pecah Bahagian Tanah

Apakah itu pecah bahagian tanah ? 

Pecah bahagian ialah tanah yang dipegang dibawah hak milik tetap yang sama ada hak milik pejabat pendaftar atau lebih sebagai tuan punya bersama adalah dipecah bahagikan supaya tertakluk pada tiap-tiap seorang daripada mereka itu di bawah satu hak milik yang berasingan (yang keluasannya adalah sehampir mungkin kepada bahagiannya). walaubagaimanapun, tidak semestinya setiap tuan bersama diberikan hak milik berasingan. mereka yang masih ingin meneruskan  pemilikan bersama boleh mengekalkan haknya bersama dengan bahagiannya. 

 Bagaimana ingin memohon ?

1) Carian Maklumat 

  1. Jupem 2U
haa.. ni lah laman web dia tu.
  •  kat web ni, kita guna untuk melihat kawasan tapak, kedudukan lokasi bagi tanah tersebut.
  • maklumat terkini tentang tanah tersebut ( lot tanah, PA) jika tanah tersebut pernah terdapat pengambilan tanah, gadaian bank ke atau selain itu. 
  • upppsss.. lupe nak cakap, bagi yang baru pertama kali nak gune jupem 2u ni, username tu ic kita, pwd tu.. pwd sendiri lah ye.. idokle teman tau.. btw, hee jupem 2u ni khas untuk org yang berdaftar je. sepertio contoh yang paling command   pkai.. juru ukur tanah berlesen.hihi
so.. cane nak  gune tu? hee.. 


selepas log in, ni lah interface view selepas di log in. terdapat beberapa option yang disediakan untuk pengguna. 



setelah itu kita pilih carian by search.



yang ni terpulang pada pengguna.. iether nak gune search by fail ukur ke by PA ke by No. Lot ke n etc.



admin pilih search by lot. then kte isi maklumat yang berkenaan.



taarrraaaaa.. da kua pun file yang admin nak.hihi



then preview lot tu



so,, ni lah hasilnya.hee carian menggunakan lot.


         2.  Carian Sah Hak Milik
  • untuk sebagai dokumen sokongan yang akan disubmit ke pejabat tanah daerah.
  •  maklumat terkini tentang tanah tersebut ( lot tanah, PA ) jika tanah tersebut pernah terdapat pengambilan tanah, gadaian bank atau yang segandingannya. 
         3.  Tanya dengan pejabat perancangan bandar dan desa
  • untuk bertanya jika terdapat pengambilan tanah ke atas lot yang baru. 
  •  ataupun, jika akan diambil pada masa hadapan.

 2. Quotation

  • satu kaedah yang boleh dilaksanakan oleh pihak majikan atau klien. ia boleh digunakan untuk perolehan secara bekalan, perkhidmatan atau kerja. perolehan secara bekalan atau perkhidmatan adalah menggunakan sijil pendaftaran di bawah kementrian kewangan (kk). manakala perolehan sebutharga melalui  kerja adalah menggunakan lesen pendaftaran yang dikeluarkan pusat khidmat kontraktor (PKK) dan lembaga pembangunan industri pembinaan Malaysia ( CIDB). 
  • Quotation tersebut adalah berdasarkan daripada pekeliling KPUP Bil : 5/2009 
  •  setiap kali membuat quotation harga mestilah berpandukan pekeliling tersebut. sesetengah syarikat ukur akan memberikan quotation terhadap sesuatu projek dengan mengambil untung dan kebanyakkannya mengambil untung yang banyak. namun ia bergantung kepada seberapa besar projek tersebut. 
  •  selalunya syarikat ukur lebih cenderung kepada projek enginering berbanding ukur hak milik, hal ini kerana projek engineering lebih menguntungkan.

3. Membuat pelan draf untuk pecah bahagi tanah

  •  disini, untuk membahagi tanah, kita meggunakan software CDS.

   
  


Comments

Popular Posts